Proč se v dětském věku učit cizí jazyk?

 

Cizí jazyk se nezapomíná a v dětské věku se učí nejsnadněji. Tak lze shrnout princip přijímaní jazykových kompetencí u dětí. Když je výuka zábavná, učí se děti jazyk rády.

Rozsah textu v učebnicích dětem rozhodně neprozpívá, a tak je vhodné při výuce zvolit obrázkové učebnice. Na trhu je jich celá řada.

Kid´s Box – učebnice, kterou využívám nejčastěji při výuce. Jsou zde komiksové příběhy, zábavné písně, vhodně sestavené pracovní listy a učitel má k ruce řadu pomocných materiálů. Učebnice je moderní, a kromě angličtiny rozvíjí i řadu jiných kompetencí, jako např. kreativitu, čtení, psaní. Děti se zde ztotožní s ústředními postavami a rády se z ní učí – samozřejmě v neformálnějších duchu a více nevědomě.

Family and Friends – další z řad moderních materiálů. Čerpám z ní spoustu inspirace. Učebnice je obrázková a obsahuje CD s interaktivními cvičeními, video příběhy a písněmi.

Excellent English – Podobná principu Kid´s Boxu, jen trochu zastaralejší. Oceňuji na ni pracovní sešit, kde vždy najdu zajímavé materiál pro žáky.

Incredible English – jednoduchá učebnice. Zvolil bych ji pro žáky s poruchou učení nebo lehkými mozkovými disfunkcemi.

StoryFun – ideální několikadílná učebnice pro přípravu ke Cambridge zkoušce YLE. Oceňuji především aktivity na rozvoj slovní zásoby, které korelují se strukturou zkoušky. V pracovních sešitech si zde dítě procvičí především Spelling, který může být u některých dětí kvůli nechuti psát problematický. Právě když dítě ve výuce odmítá psát, učitel by jej měl motivovat (např. napsat mu daný foném prstem na záda) a zabránit tomu, aby se dítě mentálně vyčerpalo, což se může stát. V opačném případě hrozí, že se dítě jakoby „stáhne do ulity“ a v psaní se zasekne. 

Ostatní knihy – rád využívám publikace z edice Cambridge. V řadách Cambridge Primary Box najdu řadu zajímavých aktivit k výuce a konverzaci. Jako inspiraci mohu každému doporučit. Existují i dětské obrázkové slovníky. Dítě si v nich rádo prohlíží k obrázkům přiřazuje pojmy. Mou oblíbenou publikací je Angličtina – dětský obrazový slovník od nakladatele Svojtka. Knihu již v knihkupectvích nenajdete, je ale stále dostupná v knihovnách nebo antikvariátech. Oxford přináší publikace, kde najdeme různé hry pro výuky a letní tábory. Například Games for Children je inspirativní knihou.

Ve výuce vyžíváme další materiály dostupné online, písně, hry, pohybové aktivity, energizery.Učení má být radostí a dítěti bychom měli dát prostor k sebevyjádření a samostatnosti.

 

CAMBRIDGE JAZYKOVÉ ZKOUŠKY PRO DĚTI

 

Příprava na zkoušky by měla být pod vedením lektora nebo učitele. Jen ten dokáže dát žákům adekvátní zpětnou vazbu a zvolit správné metodické postupy.

Zkoušky YLE (Young Learners) napomáhají dítěti k osvojení anglického jazyka. Jsou určeny žákům prvního a druhého stupně základní školy a spolehlivě měří dovedností žáků ve všech částech – poslech, psaní, mluvený projev. K dispozici jsou ve třech úrovních:

              Starters (začátečník) – pro děti ve věku sedmi až osmi let. Dítě musí být schopné pojmenovat barvy v angličtině, zodpovědět na jednoduché otázky o sobě a napsat krátké jednoslovné odpovědi na otázky.

             Movers (kvalifikace A1) – pro děti ve věku osmi až jedenáctí let. Dítě musí porozumět jednoduchým pokynům v angličtině a sepsat jednoduchá fakta (dny v týdnu, čas, jména), která znají z příběhů.

             Flyers (kvalifikace A2) – zkouška je určena pro děti ve věku devíti až dvanáctí let. Dítě by mělo schopno říci rozdíl mezi dvěma obrázky, v angličtině napsat krátký příběh, klást otázky a používat minulý čas.

 

DÍTE SE ZVLÁŠTNÍMI POTŘEBAMI A SPECIFICKOU PORUCHOU UČENÍ

 

Učitel musí rozumět emocím dítěte, vzít je při výuce v potaz a mít určitou míru empatie. Když se dítě nesoustředěné, apatické nebo hyperaktivní, těžko jej může napomínat a trestat. Lépe bude, když učitel bude aktivně komunikovat s rodiči, hledat příčinu problému a také s ní pracovat. Zkušenost s dětmi mám  a vidím, že ADHD nebo apatie není překážkou k úspěchu. Svým způsobem musí být učitel tak trochu psycholog, vychovatel, neurolog a lingvista. Když tyto profese skloubí dohromady, obě strany mají z procesu učení radost.

Když je dítě příliš hyperaktivní, je vhodné zapojit do výuky pohybové aktivity. Dítě tak při činnosti zapojuje obě dvě hemisféry mozku. A když pohyb probíhá tzv. do kříže, má daná aktivita re-edukační a terapeutický charakter. I poslechová cvičení nejsou od věci. Tóny hudby stimulují emoční rozpoložení dítěte a vytváří pozitivní atmosféru.

 

Máte otázky? Kontaktujte mne